یک مطالعه جدید تأیید می‌کند افرادی که هم سیگار سنتی می‌کشند و هم سیگار الکترونیکی، در مقایسه با افرادی که فقط یکی از آن ها را می کشند، با خطر بیشتر ابتلا به سرطان ریه روبرو هستند.

افزایش خطر سرطان ریه با مصرف همزمان سیگار سنتی و الکترونیکی

به گزارش هلث دی نیوز، «ماریسا بیتتونی»، سرپرست این مطالعه و محقق انکولوژی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: «از دیدگاه سلامت عمومی، ما همیشه نگران استفاده دوگانه از محصولات سنتی و سیگار الکترونیکی بوده‌ایم.»

وی گفت: «این مطالعه شواهد روشنی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد استعمال دخانیات علاوه بر سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.»

تیم او میزان مصرف سیگار الکترونیکی و استعمال دخانیات را در میان تقریباً ۵۰۰۰ نفر از مردم منطقه که به سرطان ریه مبتلا شده بودند، ردیابی کردند و آن ها را با گروهی متشکل از ۲۷۳۰۰ نفر بدون سرطان مقایسه کردند.

نتایج: افرادی که هم سیگار سنتی می‌کشیدند و هم سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، هشت برابر بیشتر از گروهی که بدون سرطان بودند، در گروه سرطان ریه قرار داشتند.

علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که هم سیگار سنتی می‌کشیدند و هم سیگار الکترونیکی، در مقایسه با افرادی که فقط سیگار سنتی می‌کشیدند چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند.

بیتتونی افزود: «بیشتر مردم می‌دانند که دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی سرطان زا است، اما به طور کلی، اطلاعات کمتری در مورد مواد شیمیایی که از طریق بخارهای سیگار الکترونیکی استنشاق می‌شوند، وجود دارد.»

به گفته نویسندگان مطالعه، تحقیقات قبلی نیکوتین موجود در بخار سیگار الکترونیکی را با سرطان ریه در موش‌ها مرتبط کرده است. آن ها خاطرنشان کردند: «میزان دودی که موش‌ها در معرض آن قرار گرفتند مشابه فردی بود که برای حدود سه تا شش سال سیگار کشیده باشد.»

همچنین، محققان افزودند: «از متون علمی مشخص است که ترکیبات سمی مختلفی علاوه بر نیکوتین در مایع الکترونیکی سیگارها وجود دارد».

بیتتونی گفت: «با این حال، بسیاری از مردم، از جمله نوجوانان و بزرگسالان جوانی که به استعمال سیگار الکترونیکی علاقه دارند، ممکن است متوجه این موضوع نباشند.»

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.